تکنیک های طلایی ساخت لوگو

تکنیک های طلایی ساخت لوگو
تکنیک های طلایی ساخت لوگو

ایا میدانید شما می توانید با یک لوگوی عالی سریعا به مشتریان احتمالی خود نشان دهید که توانایی خدمات رسانی بهینه به آنها دارید!؟

لوگو تصویرینماینده چیزی است که شرکت شما به آن باور داشته و از آن پیروی می کند. برای مثال به لوگوی مک دونالد یا علامت تیک نایک نگاه کنید که دو مثال از شگفت انگیز ترین لوگوها بوده و خصوصیات این شرکت را منتقل می کنند. اما بسیاری از شرکت ها امروزه نیز این بخش مهم از شروع تجارت را نادیده می گیرند.

از نظر ایده آل ،این لوگوست که مشتریان احتمالی شما را افزایش داده و باعث می شود تأثیر بسزایی در اولین تجربه افراد نسبت به تجارت شما داشته باشد. یک لوگو خوب می تواند باعث تعهد مشتریان به تجارت شده، هویت خوبی برای برند ایجاد کرده و تصویری حرفه ای از شرکت شما ایجاد کند.

انواع لوگو

لوگو ها را مي توانيم در سه طبقه کلي دسته بندي کنيم.

•لوگوهای مبتنی بر فونت که در آنها مدل فونت عوض می شود. برای مثال لوگوهای IBM، مایکروسافت و سونی همان فونت هایی هستند که شیپ و استایل متفاوت دارند که باعث تمایز پیدا کردن آنها می شود.

•دومین دسته لوگوهایی هستند که با استفاده از کلمات و عکس نشان می دهند شرکت چه فعالیت هایی دارند. برای مثال وقتی یک شرکت خدمات خانه از یک قلم موی رنگ در کنار اسم شرکت استفاده می کند.

•دسته سوم سمبول های تصویری انتزاعی مانند علامت تیک نایک است که به برند این شرکت تبدیل شده است.

این نوع سمبل ها در اصل معنایی ندارد اما بعد از توضیح داده شدن،معنا پیدا میکند و شما با معنای خاص لوگو برند آشنا می شوید. تحقیقات نشان داده است که این نوع لوگوها بعد از تثبیت مکان خود تأثیر بیشتری بر مشتریان احتمالی داشته و باعث تعهد بیشتر نسبت به برند می شود. اما ایجاد کردن چنین تصویر و ارتباط ذهنی به هزینه و زمان زیادی لازم دارد. علامت تیک نایک نیز در اصل معنای خاصی نداشته اما این شرکت سال های زیادی تلاش کرده است تا بتواند این لوگو را به نشانه ای از هویت زندگی ورزشکارانه تبدیل کند.

تجارت های در حال رشد اکثر اوقات توانایی هزینه کردن میلیون ها دلار و سال ها وقت برای ایجاد چنین ارتباط ذهنی ندارند. بنابراین لوگویی که می تواند به وضوح ارزش ها و فعالیت های شرکت شما را نشان دهد می تواند گزینه مناسب تری برای این نوع تجارت ها باشد. بسیاری از متخصصین طراحی لوگو بیان کرده اند که حتی لوگوی نوشته شده و مبتنی بر فونت از شرکت نیز می تواند بیش از حد ژنریک باشد. او باور دارد که مشتریان باید بتوانند با نگاه کردن به لوگوی شما مشخص کنند شما چه فعالیتی انجام می دهید.

شروع به کار طراحی یک لوگو

قبل از اینکه شروع به کشیدن لوگوی خود کنید باید اول پیامی که می خواهید به دیگران منتقل کرده را بررسی کنید. سعی کنید پیام خود را در یک جمله نوشته و ببینید که آیا این پیام به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند یا خیر. توجه داشته باشید که بعد از نوشتن این جمله باید به آن تعهد داشته و در تمام مراحل ساخت لوگو از این جمله پیروی کنید.
البته این کار به سادگی نمی تواند برای شروع کار شما کافی باشد. شما می توانید از تاکتیک و روش های زیر در زمان ساخت لوگوی خود استفاده کنید. این موارد می توانند به ساخت لوگویی مناسب برای شرکت شما کمک کنند:

1- لوگوی سایر کسب و کارهای صنعت خود را بررسی کنید.
آیا رقبای شما از عکس های محافظه کار و سنگین استفاده می کنند یا گرافیک های زنده و متحرک؟ شما باید بررسی کنید که چطور می خواهید لوگوی خود را از رقبا متمایز کنید.

2- بر روی پیام تمرکز کنید.
تصمیم بگیرید که چه نکته ای در مورد شرکت شما قابل انتقال است. آیا شرکت شما توانایی خاصی دارد که شما می توانید آن را انتقال دهید؟ چه چیزی باعث می شود شما نسبت به رقبا خاص باشید؟ ذات مخاطب هدف شما چیست و چه خصوصیات ویژه ای دارد؟ این عناصر نقش مهمی در طراحی و باز دهی طراحی لوگوی شما دارد.

3- لوگو باید واضح و عملی باشد.
لوگو شما باید از روی کارت های ویزیت گرفته تا در کنار یک کامیون و ماشین جلوه ای مناسب داشته باشد و به صورت واضح قابل رویت باشد. یک لوگوی خوب را به هر اندازه که می خواهید باید بتوان کوچک و بزرگ کنید. این لوگو چه کوچک و چه بزرگ جلوه ای مناسب دارد. همین طور لوگوی خوب باید به راحتی باز تولید شده، در ذهن جای گرفته و نسبت به دیگران متمایز باشد. مطمئنا استفاده از نماد بهتر از عکس است زیرا اگر عکس ها بزرگ یا کوچک شوند تشخیص دادن یا شفافیت آنها مختل خواهد شد. سعی کنید که لوگویی ایجاد می کند که سیاه و سفید و یا در دو رنگ است تا اینکه بتوانید به راحتی آن را فکس کرده، از آن عکس گرفته و یا در برگه های سیاه و سفید از آن استفاده کنید.

4- استفاده کردن از نام تجارت بر طراحی لوگوی شما تأثیر می گذارد.
اگر نام تجارت شما ” جواهرات تهرانی” است باید از فونتی با کلاس و استایل های تجملی در فونت استفاده کنید. اما شرکتی که ” چاپ سرعت و دقت ” نام دارد بهتر است لوگویی داشته باشد که فونت آن حس رعد و برق و سرعت و قدرت را منتقل کند.

5- از لوگوی خود برای نشان دادن خصوصیات کلیدی شرکت تان استفاده کنید.
بهترین لوگوها سریعا با استفاده از تصویر پیام را به بیننده منتقل می کنند و از کلمه هیچ استفاده ای نمی کنند. برای مثال لوگوی ” چاپ سرعت و دقت ” هم می تواند خصوصیات خدمات چاپ بسیار سریع را منتقل کند. بنابراین استفاده از عکس رعد و برق می تواند احساس سرعت و اطمینان را منتقل کند.

6- از کلیپ آرت استفاده نکنید.
اگرچه چنین کاری بسیار وسوسه کننده است، کلیپ آرت را می توان به راحتی کپی کرد. نه تنها اورجینال آرت پیام را قوی تر منتقل می کند، بلکه باعث تمایز یافتن شما نسبت به تجارت های دیگر نیز می شود.

7- از تصاویری که زودگذر هستند استفاده نکنید.
اگر شما بخواهید لوگوی قدیمی خود را دوباره طراحی کنید، این احتمال وجود دارد که شما مشتریان قبلی تان را گیج کرده و در حالت بدتر باعث بیگانگی آنها شده. یکی از انتخاب ها تغییرات بسیار کم و آهسته در لوگو است. اما شما نباید چند بار لوگوی خود را تغییر دهید. از نظر ایده آل شما باید لوگویی استفاده کنید که حداقل 10 تا 20 سال بدون نیاز به تغییر باقی بماند. این مسئله نشانه طراحی مناسب است. در واقع وقتی یک گروه عالی، لوگو طراحی می کنند انتظار ندارد دیگر مشتری برای طراحی و تغییر لوگو به او مراجعه کند.

8- مواظب رنگ ها در لوگو باشید
یکی از مسایلی که باعث گران شدن لوگو می شوند استفاده از رنگ های متعدد است. در زمان طراحی لوگو باید توجه داشته باشید که اگرچه لوگوی رنگی شما عالی به نظر می رسد در زمان تولید انبوه این لوگو، هزینه ساخت و تولید آن بر روی کالا های مختلف نیز شما را شگفت زده می کند. همین طور استفاده از لوگوهایی با رنگ های زیاد باعث می شود شما نتوانید به راحتی آنها را کپی کرده و رنگ سیاه و سفید باعث از بین رفتن شفافیت آنها می شود. سعی کنید رنگ های لوگو بیشتر از سه رنگ نشود مگر اینکه استفاده از رنگ های بیشتر الزامی باشند.
شما لوگورا می تواند در انواع رسانه ها، تبلیغات، ایستگاه ها، ماشین های خودکار و بسته بندی ها مورد استفاده قرار گیرد. به یاد داشته باشید که بعضی از کاربردها باعث محدودیت در زمان طراحی لوگو می شوند مطمئن شوید که از قبل معنای رنگ ها را نیز مطالعه کرده اید و معنای آنها با پیام اصلی لوگوی شما همخوانی دارد یا خیر. همین طور بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی مدل های تک رنگی، دو رنگی، و سه رنگی لوگوی خود را نیز بررسی کنید.

9- کمک گرفتن از یک طراح لوگو
با اینکه تفکر در مورد لوگو مرحله ای مهم در ایجاد یک تصویر از تجارت شماست، تلاش برای ساخت لوگو به تنهایی از اشتباهات بزرگ محسوب می شود. شاید به نظر برسد که بهترین راه برای کاهش هزینه ها عدم استفاده از شرکت های طراحی حرفه ای باشد که چیزی بین 5 تا 15 میلیون تومان برای طراحی لوگو طلب می کنند. اما توجه داشته باشید که هزاران طراح مستقل و آزاد کار وجود دارند که با دریافت هزینه کمتری چنین کاری انجام می دهند. کار آفرینان با بودجه محدود باید به دنبال طراحان با کیفیت اما ارزان قیمت بگردند. طراحان آزاد زیادی وجود دارند که هزینه فعالیت آنها در هر ساعت 15 تا 70 هزار تومان است.
شما نباید تنها به خاطر هزینه کمتر از طراح بدون تجربه استفاده کنید. طراحانی را پیدا کنید که با حیطه کاری و موقعیت رقابتی شما آگاه باشد. اگر هنوز هم هزینه بیش از حد بود باید به این نکته توجه کنید که اگر شما لوگوی خوبی طراحی کنید این لوگو حداقل 10 سال برای شما باقی خواهد ماند. یک بار هزینه برای 10 سال چیز زیادی محسوب نمی شود.
حتی اگر می توانید به خوبی از رنگ ها استفاده کرده و می دانید لوگو باید چه شکلی داشته باشد باز هم بهتراست از یک طراح مشورت بگیرید. چرا؟ آن ها می دانند که آیا لوگو به راحتی پیام شما را انتقال داده و با این کار می توانید به طراحی زیبایی برسید که بدون هزینه زیاد به راحتی پیام را به دیگران منتقل می کند. لوگوی شما پایه تمام مواردی است که به شما ارتقا می دهد، بنابراین هر چه بیشتر زمان صرف طراحی بهتر لوگو کنید، سود بیشتری برای شما همراه خواهد بود.

10- استفاده کردن و حفاظت از لوگو
بعد از طراحی لوگویی که نشان دهنده فعالیت ها و خصوصیات شرکت شما در یک نگاه باشد، مطمئن شوید که کپی رایت آن را ثبت کرده تا بتوانید آن را نسبت به شرکت های دیگر حمایت کنید. شما می توانید از یک شرکت ثبت علائم تجاری و اداره ثبت مالکیت های معنوی استفاده کنید.
بعد از ثبت می توانید از این لوگو در هر جایی برای ارتقای برند خود استفاده کنید. شما می توانید از لوگو در کارت های ویزیت، ایستگاه ها، سر برگ ها، بروشورها، تبلیغات، وب سایت ها و هر جای دیگر استفاده کرده تا نام شرکت خود را در ذهن افراد جا بیاندازید. این کار به ایجاد تصویری از تجارت، افزایش قابلیت دیده شدن شرکت شما و کسب مشتری بیشتر کمک کند.
ساختن یک لوگو کار ساده ای به نظر می رسد، نه؟ مطمئناً این کار ساده است اما نکات ظریفی در انجام این کار وجود دارد که باعث می شود طراحی و استفاده بهینه از لوگو به کاری بسیار مشکل تبدیل شود. تنها به یاد داشته باشید که باید ذات مشتریان و تجارت خود را در زمان طراحی لوگو در ذهن داشته باشید واینکه مشتریان از شما چه چیزی می خواهند. بعد از طراحی موفق لوگوی برند باید آن را ثبت کرده و تمام تلاش خود را بکار برید تا بتوانید سمبولی قابل تشخیص و مثبت از خدمات یا محصولات خود ارائه کنید.